Public Auditing

Arie Molenkamp

Een platform om het gedachtegoed van Internal Auditing en Public Auditing te kunnen presenteren, becommentariëren en evalueren.

Home / Blog /

Haiku no. 5, Braindrain wethouders

Datum: 10-10-2020, 09:51 uur

Scheidend Haagse wethouder Boudewijn Revis meldt ultimo september 2020, vlak voor zijn vertrek naar Staatsbosbeheer, waarover later mogelijk meer, dat de gemeente de projectontwikkelaar van de bouw op het Koningin Julianaplein “is tegemoetgekomen”. Omdat iedereen op de vingers kan natellen dat Revis met zijn verhullende taalgebruik bedoelt te zeggen dat hij de burgers met een enorme financiële erfenis opzadelt, vervolgt hij met de uiterst bedenkelijke, chanterende verklaring: “het alternatief zou zijn dat deze zich zou terugtrekken en de stadsentree onaf zou blijven…” “daarom ben ik gegaan voor nieuwe afspraken die ervoor zorgen dat de bouw wel lukt……..”

Maar de gifbeker is nog niet leeg. De “tegemoetkoming” blijkt niet alleen een financiële aderlating te zijn;  deze houdt ook in dat de onlangs geopende fietsenstalling voor het overgrote deel, of geheel, weer dichtgaat!
Natuurlijk kunnen we gevoeglijk van het laatste uitgaan, temeer daar het open houden van een klein deel van de stalling ook zou betekenen dat er een nieuwe, extra, entree zou moeten worden gemaakt.

Even terug in de tijd…
De eerste deceptie aangaande dit project was dat werd afgezien van het bijzondere ontwerp (“M-gebouw”) van architect Rem Koolhaas. Hoewel het plein compleet was opgebroken en de grond bouwrijp werd gemaakt, trok de Raad er in 2010, vanwege de financiële risico’s, alsnog de stekker uit.
Na nogal wat geharrewar met de projectontwikkelaar werd het project in tweeën geknipt en besloot de gemeente om de fietsenstalling zelf te ontwikkelen. Bij de uitvoering daarvan werd ook alvast de fundering voor het wooncomplex aangebracht; een aanpak die het vervolgens vrijwel onmogelijk maakte om voor een ander bouwplan dan wel een nieuwe ontwikkelaar te kiezen.

In juli van dit jaar werd de fietsenstalling, één van de grootste in Europa geopend, dan toch geopend met de volgende aantekeningen:
– twee en een half jaar later dan gepland,
– met 8000 in plaats van 8500 plaatsen,
– a raison van € 42 miljoen in plaats van € 35 miljoen, én
– zonder de geplande (“je loopt dus zo, na het stallen van je fiets, via een groen gedeelte van het plein onder de gebouwen door naar de treinen”) ondergrondse tunnel met hal waarin ruimte voor horeca en kleine winkels; een tunnel dus die de mega-fietsenstalling direct met de stationshal zou verbinden…
Zonder meer gecanceld …

Ondertussen heeft de projectontwikkelaar, met enige moeite, een bouwer kunnen vinden die de twee woontorens, van negentig meter hoog, op de parkeergarage gaat realiseren. Een bouwer die, na aanpassing van de bouwmethode, heeft gemeld niet te kunnen garanderen dat de stalling tijdens de bouw veilig kan worden gebruikt….

En dus zal de fietsenstalling weer dichtgaan…

Contact

Public Auditing

Postbus 11598

2502 AN Den Haag

06 - 53361850

a.molenkamp@publicauditing.nl